AI-technologie die jobs overneemt: een positiever verhaal dan je zou denken

Als we twintig jaar geleden over robots spraken, dan was de voorspelling dat we ze in de toekomst zouden inzetten voor manuele arbeid. Poetsen, koken, metselen, plamuren, tuinieren, autorijden … Fastforward en de wereld praat hier nog amper over. ChatGPT en zijn gelijken schrijven teksten, doen research en projectmanagement, schrijven code en maken zelfs kunst. Dat doet de vraag rijzen of artificiële intelligentie niet manuele arbeid, maar wel de creatieve en administratieve jobs zal overnemen.

 

Een kind van de tijdsgeest

Het is nochtans niets nieuws: technologie die bepaalde jobs overneemt. Denk maar aan de allereerste telefooncentrales die manueel bediend werden door telefonistes. Zij werden vervangen door automatische centrales en vandaag gebeurt alles digitaal. Maar ook recentere voorbeelden, zoals de secretaresse die het werk van Outlook, Whatsapp, iCal en Siri uitvoerde. Of de bankbediende die constant bezig was met transacties, uittreksels en geldafhalingen.


Zijn deze personen gedegradeerd? Neen, integendeel. Secretaresses zijn tegenwoordig office managers, receptionisten of administratief medewerkers met een uitgebreider en uitdagender takenpakket. En bankbedienden hebben dankzij online banking meer tijd voor persoonlijk advies, waardoor ze niet alleen hun klanten beter helpen maar ook vaker een hogere functie bekleden.

Technologie als junior medewerker

Tussen de lijntjes lees je dat technologie in verschillende sectoren de rol van een junior medewerker heeft overgenomen. Uitvoerende denk-jobs die weinig context nodig hebben. Zo zal het ook zijn met ChatGPT en dergelijke. Marketeers kunnen de technologie gebruiken als startpunt voor hun research zodat ze meer tijd kunnen besteden aan strategie. Copywriters laten het een eerste ruwe versie van een tekst schrijven, om die vervolgens zelf te verfijnen of via feedback-prompts te perfectioneren. Projectmanagers en ondernemers laten de chatbot generieke mails schrijven, input structureren en feedback van een klant verwerken. Enzoverder.

We’ll always need people

Wat de technologie de komende jaren zeker nog niet zal vervangen, is relevante context en ‘the human touch’. Punt één, relevante context, is iets waar generatieve AI niet in uitblinkt omdat ze simpelweg data verwerkt en niet analyseert. Het begrijpt kort gezegd niet écht wat het genereert. Dat is meteen ook het grootste verschil tussen generatieve AI en de semantische analyses op basis van artificiële intelligente van Nalantis.

Punt twee, ‘the human touch’, is nu eenmaal iets waar wij mensen altijd nood aan zullen hebben. Bij Nalantis bouwen we bijvoorbeeld technologie die cv’s uitgebreid analyseert en een competentieanalyse uitvoert. Vervolgens matcht het de personen met een relevante vacature. Je zou ervan kunnen uitgaan dat deze objectieve hiring-methode de job van een HR-manager vervangt, maar het biedt juist extra ondersteuning. En creëert meer tijd voor langere, kwalitatieve intakegesprekken die tot een betere ervaring voor zowel het bedrijf als de sollicitant leiden. 

Of robotchirurgie: de aanwezigheid van de dokter blijft belangrijk omdat elk lichaam anders is en het geen voorspelbare, voorgeprogrammeerde dataset is. Maar ook omdat je als patiënt voor en na de operatie het geruststellende, ervaren gezicht van de dokter wil zien om een beter gevoel te hebben over de operatie. 

Laten we de technologie in ons voordeel gebruiken

Ik stel dus voor dat we, in plaats van bang te zijn dat AI onze jobs overneemt, we de technologie in ons voordeel gebruiken. Doe actief research naar hoe ChatGPT, Bing Chat en Google Bard bepaalde taken van jou kunnen overnemen zodat jij je beter kunt focussen op andere. Generatieve én analytische AI kunnen in verschillende sectoren de werkdruk helpen verlagen en de productiviteit en kwaliteit verhogen. 

Safe to say dat AI-technologie deel van onze teams zal worden. Het zal jobs overnemen, maar er ook voor zorgen dat we bepaalde taken vlotter en kwalitatiever kunnen doen. Het zal  ons nieuwe inzichten bieden over werkmethodes en processen.

Om niet achter te blijven, moet je als bedrijf én als werknemer open staan voor deze nieuwe realiteit. Verdiep je erin en leer de technologie gebruiken in je eigen voordeel. En natuurlijk zullen mensen altijd centraal staan, zelfs als AI mee aan tafel schuift. 


 

Geschreven door Frank Aernout, CEO bij Nalantis

Previous
Previous

Wat als AI-technologie en de generatieve chatbot ChatGPT de krachten bundelen?

Next
Next

Hoe AI studenten helpt op weg naar hun droomjob