URBAN AIR
MOBILITY

DE CREATIE VAN EEN UITWISSELBAAR SEMANTISCH EN REGELGEVEND KADER VOOR DE EUROPESE UNIE

 
 

HET PROBLEEM

De wereldwijde digitale transformatie is een versnellende factor voor de disruptieve innovatie van UAM (Urban Air Mobility), niet alleen in de luchtvaart maar ook in grootschalige mobiliteitssystemen en duurzame stedelijke mobiliteitsplannen of SUMP’s. De toename van onbemande vliegtuigsystemen (UAS) vormt voor steden steeds meer en meer een uitdaging. Als deze activiteiten niet doordacht en veilig worden gepland en uitgevoerd, kan het aantal ongevallen en incidenten toenemen, met inbegrip van rampen en noodsituaties. 

In stedelijke omgevingen omvatten de huidige UAS-toepassingen onder meer: fotografie, bewaking van publieke of private zones, vastgoed en bouw, inspectie van eigendommen en infrastructuur, recreatie, algemene veiligheid (brand, natuurrampen, onderzoek), het transport van kleine pakketten en nog veel meer. 

De nieuwste toepassingen leggen zich voornamelijk toe op last mile delivery van pakketten en luchttaxi's, die in luchtvaarttermen allebei onder het commercieel luchttransport vallen. Op dit moment bestaat er echter nog geen Low-level Traffic Management (LTM) systeem om de activiteit van die duizenden UAS te organiseren in een luchtruim waarin ook bemande vliegtuigen aanwezig kunnen zijn (bv. helikopters bij noodgevallen of medische interventies). 

Bovendien houden de traditionele communicatie-, navigatie- en verkeerscontrolesystemen geen rekening met het very low level luchtruim boven stedelijke gebieden. Er zijn dus tal van hordes die genomen moeten worden op vlak van infrastructuur, technologie en juridische kwesties en waar de lokale gemeentebesturen bij betrokken moeten worden. De hoofdverantwoordelijkheid voor de veiligheid van de vlucht ligt immers bij luchtvaartautoriteiten. Maar het zijn de lokale autoriteiten die verantwoordelijk zijn voor het beheer van het terrein. Voor vluchten op een laag niveau overlappen beide verantwoordelijkheden elkaar. Er is dus nood aan een efficiënt platform dat hun respectievelijke taken snel overneemt zoals dat door de moderne samenleving verwacht wordt.

 

ZO LOSSEN WIJ DIT OP

Wat de regelgevende en juridische vereisten betreft bestaan er regels voor tal van luchtvaartdomeinen en de initiële en continue luchtwaardigheid van het vliegtuig zelf (en al zijn onderdelen, inclusief de controle-unit aan de grond en de besturings- en controledatalink met het toestel), de activiteiten, de vaardigheden van het personeel, Low-level Traffic Management (LTM) en de infrastructuur van de landingszone. 

De verantwoordelijkheid voor de regulering van de toegang tot het luchtruim ligt echter nog steeds op federaal niveau. Daarom moet het huidige regelgevende kader van de EU aangevuld worden met een gemeenschappelijke aanpak tussen de Lidstaten. Die kan het hele operationele concept van UAM omvatten, en niet enkel de aspecten van de luchtwaardigheidscertificering. Naast de veiligheidsvoorschriften die nu worden aangepakt, moeten er bovendien ook nog richtlijnen worden uitgewerkt voor zaken zoals veiligheid, aansprakelijkheid, privacy, milieubescherming enz. 

Het regelgevende kader van de EU om een versnelde integratie van UAS in het nationale stedelijke luchtruimsysteem toe te laten, is tot op vandaag onvolledig. Er zijn nog heel wat lacunes op vlak van bv. verzekering en veiligheid. Aangezien de regelgeving voor de luchtvaart, inclusief die voor UAS, steeds complexer wordt, zou het voor kleine en middelgrote bedrijven erg lastig zijn om zonder de hulp van digitale tools aan al die regels te voldoen. Digitale tools zouden ook een grote hulp betekenen voor de politie en andere wetshandhavende instanties om de identiteit en vluchtparameters na te gaan van meerdere UAS in de lucht. 

Nalantis ontwikkelt een ontologie die dergelijke regels, voorschriften en wetgeving capteert en organiseert in relevante concepten en hiërarchieën. Het taalonafhankelijke (semantische) karakter van die ontologie zou het mogelijk maken om de omschreven functionaliteiten universeel toepasbaar te maken voor alle talen en EU-landen.

 
drone.png
 

”STEDELIJKE MOBILITEIT WAS TOT NU TOE BEPERKT TOT TWEE DIMENSIES. MAAR MENSEN VERPLAATSEN ZICH IN DRIE DIMENSIES. URBAN AIR MOBILITY (UAM) ZAL MAATSCHAPPIJEN DAN OOK HELPEN MET EEN GEHEEL NIEUWE DIMENSIE VAN MOBILITEIT. WE NEMEN DE VLUCHT VOORUIT IN DE CREATIE VAN DUURZAME EN VEERKRACHTIGE STEDEN.”

Frank M. Salzgeber
Head of innovation and venture office, de Europese Ruimtevaartorganisatie (ESA)

 
ff2020-logo-green-1.png
 

FF2020 IS EEN CONSORTIUM EN ECOSYSTEEM DAT EUROPA ZAL HELPEN OM DE ONTWIKKELING VAN DE STEDELIJKE LUCHTMOBILITEIT TE VERSNELLEN

Door alle data die gerelateerd zijn met UAM-infrastructuren en -activiteiten op te bouwen en te integreren in de digitale infrastructuur van steden, zullen we de maatschappij kunnen helpen om de vlucht vooruit te nemen naar een veilige en doeltreffende manier om ons leven te vergemakkelijken. 

 

WE HELPEN STEDEN OM LEEFBAARDER, DUURZAMER EN VEERKRACHTIGER TE WORDEN DOOR DE RUIMTELIJKE INFRASTRUCTUUR EN HET BIJHORENDE ECOSYSTEEM TE CREËREN VOOR DE 21STE EEUW

CONSORTIUM PARTNERS

Nalantis-client-Brainport.png
Nalantis-client-University-of-oulu.png
Nalantis-client-EuroUSC.png
Nalantis-client-Serendipity.png
Nalantis-client-Tartu.png
Nalantis-client-Maastricht.png
Nalantis-client-IRCCS.png
Nalantis-client-Digie.png
Nalantis-client-Zaragoza.png
Nalantis-client-Campus-eindhoven.png
Nalantis-client-Nalantis.png
 
Nalantis-client-European-Commision.png
 

CONTACT


Neem contact op voor gedetailleerde tarieven op basis van jouw unieke noden.

 

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF.

Registreer je met je e-mailadres en ontvang nieuws en updates.